Menu Content/Inhalt
Aktualności arrow Odkrywamy talenty arrow KOŁO LITERACKIE

Stara wersja

To jest stara wersja strony SP 20,
która nie będzie modyfikowana!

Nowa strona: 

www.sp20.com.pl  
  

KOŁO LITERACKIE Drukuj Poleć znajomemu

Autor / autorzy działania: Violetta Łukasik

Forma zajęć: zajęcia pozalekcyjne

Adresat zajęć: uczniowie klas I-III SP

Cel działania:

  • propagowanie kultury języka polskiego;
  • kształcenie mówionego i pisanego języka dzieci podczas różnorodnych ćwiczeń, uwrażliwienie na bogactwo i piękno ojczystego języka
  • zapoznanie uczniów z różnorodnymi źródłami słownikowymi, poprawnym schematem językowym, sposobami konstruowania wypowiedzi,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego tworzenia tekstów poetyckich materiałów dziennikarskich, swobodnej twórczości pozwalającej na wszechstronny rozwój dziecka.
  • promowanie i motywowanie uzdolnionych uczniów.

Szczegółowy opis działania:

Praca z dziećmi w integracyjnej klasie I była realizowana zgodnie z założeniami autorskiego program rozwijania literackich uzdolnień uczniów. Spotykaliśmy się raz w tygodniu. Dzieci układały rymowanki, „bawiły się słowem”, tworzyły „dziwne wyrazy”. Wzbogacaliśmy język wypowiedzi wyszukując w słownikach synonimy użytych wyrazów, tworzyliśmy zwroty, porównania i epitety. Dzięki tej pracy teksty pisane przez dzieci były ciekawe i świadczyły o pewnym poziomie kultury czytelniczej.
Zajęcia literackie polegały także na poznawaniu twórczości klasyków poezji dziecięcej (M.Konopnickiej, J.Tuwima, J.Brzechwy). Ponadto śledziliśmy poczynania rówieśników i starszych kolegów uczniów, które publikowała prasa lokalna. Czytaliśmy dodatek do „Gazety Pomorskiej” – Bajbus oraz dodatek dla dzieci i młodzieży wydawany przez Miesięcznik Literacki „Akant”. Chętnie braliśmy udział w tzw. spotkaniach czytelniczych z twórcami poezji dziecięcej, organizowanych przez filie Miejskiej Biblioteki Publicznej. Odpowiadaliśmy na zaproszenia do udziału w konkursach literackich. Dość często uczniowie zdobywali nagrody i wyróżnienia.
Wszystkie formy aktywności uczniów zawsze były przez nas omawiane. Dzieci chętnie wypowiadały się na temat zdobytych doświadczeń. Uczyły się w ten sposób wymieniać poglądy i kształtowały swój gust literacki.
Edukacja literacka to nie jedyna forma oddziaływań, w której uczestniczyli uczniowie. Stałym elementem naszych spotkań było słuchanie popularnych utworów muzyki klasycznej. Stawała się dla nich inspiracją, wyzwalała pozytywne emocje, wyciszała i rozbudzała wyobraźnię.
Proponowane formy pracy intelektualnej wzbogacały i rozwijały dzieci, zachęcały do kontynuowania tych zainteresowań. Stworzyły możliwość pożytecznego wypełnienia czasu wolnego dzieci i stały się ciekawą ofertą szkoły w zakresie zajęć pozalekcyjnych.

Efekty działania:

Praca i zabawa słowem daje nam radość, służy nawiązywaniu kontaktów, promuje szkołę. Uczniowie zdobywają nowe doświadczenia, smakują radość z sukcesów, poznają gorycz porażki.
Piszemy teksty do gazet i czasopism. Możemy pochwalić się tomikami naszych wierszy. Nasze sukcesy:

  • wyróżnienie w VI Ogólnopolskim Konkursie Literackim „Mój wiersz o Chopinie” 
  • wyróżnienie w I Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim o Laur K.Janicjusza w Żninie
  • nagroda główna w IX Konkursie na Baśń „Pewnego dnia”
  • nagroda główna w IX i X Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim „Otwórzmy okna”
  • III, IV, V i VII m. w IV Konkursie Poetyckim Kujawskiego Stowarzyszenia Literatów
  • II i III nagroda w konkursie Zarządu Rejonowego PCK
  • wyróżnienie w Międzyszkolnym Konkursie „Maskotka Fundacji Benignus”
  • wyróżnienie w VI edycji konkursu „Wiosna na Kujawach” w Osięcinach
  • wyróżnienie w XV Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym ”Chopin-Polska-Świat” w Szafarni
  • III m. w konkursie literackim PCK we Włocławku

Osoby / instytucje współpracujące i zakres współpracy:

  • Gazeta Pomorska
  • Miejskie Biblioteki Dziecięce,
  • Organizatorzy Konkursów Literackich (muzea, domy kultury, placówki oświatowe, organizacje społeczne).

Współpraca dotyczyła organizacji konkursów, warsztatów i spotkań literackich.